حسین حمیدی
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ حسین حمیدی
آرشیو وبلاگ
      فریاد‌ خاموش (باسابقه‌ترین وبلاگ با نام فریاد خاموش)
فضای کسب و کار کنونی در حوزه‌ی ICT نویسنده: حسین حمیدی - ۱۳۸٧/٩/٢٩
  1. از حدود ده سال پیش که موج ICT به کشور ما رسید بیشتر شرکت‌های شکل‌گرفته در این بخش به دنبال مشتری دولتی بودند. بزرگترین مشتری/کارفرما پروژه‌ها دولت محسوب می‌شد و بیشترین پول در این حوزه را دولت تزریق کرد. از همین رو اغلب محصولات و خدمات مناسب دستگاه‌های دولتی و عمومی طراحی و توسعه می‌یافت. (مثال‌هایش هم زیاد است مثل دبیرخانه، اتوماسیون اداری و ...)
  2. شاید در آن دوره جهت گسترش و ترویج ICT لازم بود دولت وارد عمل شود ولی به هرحال موضوع بحث فعلی ما نیست. چیزی که مشخص است این است که دولت منابعش محدود و بسته به سیاست‌ها متغیر است و باعث ناپایداری در بازار می‌شود. از این جهت بسیاری از شرکت‌ها با تغییرات اعتبارات ICT دستگاه‌ها مشتری‌هایشان را از دست دادند و به فروپاشی نزدیک شدند. هم‌چنین اعتبارات دولت تنها می‌تواند مکفی تعداد محدودی از شرکت‌ها باشد و باعث گسترش فضای کسب و کار شرکت‌های کوچک و متوسط نمی‌شود.
  3. شرکت‌های فعال در حوزه‌ی ICT به دلایل مختلف جوری بار آمدند که بیشتر دنبال یک مشتری بزرگ (عموماً دولتی) باشند تا تعدادی مشتری کوچک. از این رو کسب و کارهای کوچک و متوسط مغفول یا کم‌بهره از خدمات ICT ماندند. به هر حال اداره کردن شرکتی با تعداد زیاد مشتری نیاز به مهارت‌های غیرفنی بیشتری دارد تا توانایی‌های فنی.
  4. در سال‌های اخیر خوشبختانه به دلایل مختلف این ترکیب در حال تغییر است. این را از نمایشگاه الکامپ و تلکام امسال می‌شد به خوبی فهمید. البته اگر غیر از این بود جای تعجب داشت. چند بخش عمده‌ی بازار غیر از دولت باقی می‌ماند. یکی صنایع بزرگ خصوصی که البته تعدادشان خیلی زیاد نیست ولی به هر حال بازار قابل توجهی است. دیگری شرکت‌های کوچک و متوسط خصوصی که تعدادشان بسیار زیاد، قابل توجه و رو به افزایش است. بعد از آن خود مردم.
  5. تعداد مشترکان پهن‌پاند بسیار زیاد شده است و با سرعت زیادی در حال افزایش است. تعداد مشترکان تلفن همراه و سرویس‌های نوین آن بسیار زیاد و در حال افزایش است. WiMax به زودی جا باز می‌کند. زیرساخت‌های تجارت الکترونیک نسبت به قبل وضعیت بهتری پیدا کرده است. نقدینگی در دست مردم و بخش خصوصی زیاد است. آمادگی الکترونیکی در میان مردم به دلیل آشنا شدن با ابزارها، کاربردها و مفاهیم ICT بسیار بالا رفته است. لپ‌تاپ و کامپیوتر به کالایی بسیار رایج در خانواده‌ها تبدیل شده است. مردم کم کم دارند یاد می‌گیرند هزینه‌های IT را نیز جزیی ضروری از سبد خانوار ببینند. از آن طرف اعتبارات دولت بسیار کم شده است. همه‌ی این‌ها یعنی بکر بودن بازار ICT در بخش‌های مصرف‌کننده‌ی نهایی، کسب و کارهای کوچک و متوسط و کسب و کارهای بزرگ خصوصی. چند سال آینده دوره‌ی شکوفایی و رشد کسب و کارهای مبتنی بر اینترنت، تلفن همراه و تجارت الکترونیک خواهد بود. اتفاقی که در غرب حدود ده سال پیش شروع شد.
  نظرات ()
مطالب اخیر یک کامنت عجیب در کرنل! تصویری از نرم‌افزارهای سازمانی به کار رفته در یک شرکت بین‌المللی سعی کنید غرق نشوید Chief Bug Officer حساسیت! بازگشت به دوره‌ی جوانی! نظرسنجی درباره‌ی کیفیت خدمات تعطیلات رسمی ایران در تقویم‌های بین‌المللی استاد خوب / استاد بد روز اول در دانشگاه UoR1
کلمات کلیدی وبلاگ فناوری (٦٤) نکات و حکمت‌ها (٥۱) اجتماع (۳٥) کسب و کار (۳۳) تجربیات زندگی (٢۸) دعوت و معرفی (٢۳) دیگران (۱٩) الگوگیری و الگوسازی (۱٤) درس‌های پدر (۱۳) نقد و نظر (۱٢) لطیفه (۱٢) آموزش و تحصیلات (۱٠) دعا (۸) خاطرات (٧) شهر (٧) عکس (٦) خرافه‌ستیزی (٦) دوستان (٥) روضه (٥) شعر (۱) روایت (۱)
دوستان من بچه شیطون بیابان‌زده دغدغه‌هایم ریحان یادداشتها پرتال زیگور طراح قالب