حسین حمیدی
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ حسین حمیدی
آرشیو وبلاگ
      فریاد‌ خاموش (باسابقه‌ترین وبلاگ با نام فریاد خاموش)
چگونه کامپيوتر و اينترنت را در اختيار بگيريم-۱ نویسنده: حسین حمیدی - ۱۳۸۱/٥/۱٧
اين مباحث در ذهنم شامل مطالب نظری و عملی است. اما چون ناخواسته همه مرا تخصصی‌نويس شناختند بخش نظری آن را به آينده موکول می‌کنم. اولين موضوعی هم که مطرح می‌کنم مديريت و استفاده از پست الکترونيکی است. البته اين آن ترتيب منطقی نيست که در ذهنم برای اين مطالب دارم اما چون استفاده فراگیر و ناصحيح در بين جامعه ايران رنجم می‌دهد به آن می‌پردازم. من برخلاف بسياری معتقدم زيرساخت‌های اينترنت در ايران کاملا متزلزل است. يعنی اينترنت مانند اغلب تکنولوزژی‌های غرب به يکباره وارد جامعه ايران شد، دهن به دهن گشت و در يک روند غير اصولی جای خودش را در همه جا باز کرد. به طوری که بعد از مدتی هر کسی از هر طيفی به اين فکر افتاد که برای رونق کارش بايد مثلا يک ايميل(رايانامه به پيشنهاد فرهنگستان) و بعدها سايت درست کند و مثل خيلی چيزهای ديگر چشم و هم‌چشمی و هزار جور خصلت جهان سومی، در جا افتادن این پدیده موثر بود. اين اولين باری نيست که تکنولوژی(فناوری) چشمان ما را می‌فريبد و ما را مرعوب خود می‌سازد اما شايد فريبنده‌ترينشان باشد!

و اما اصل مطلب:

۱- س: آيا ايميل به کار من می‌آيد؟
ج: خيلی خوب است که آدم پيش از اقدام به هر کاری راجع به آن فکر کند. اين سوال در عين سادگی مهم است. اگر شما چيزی که نياز نداريد در دسترس داشته باشيد يک جور اتلاف است. اگر اتلاف سرمايه نباشد حتماْ اتلاف وقت است. اگر شما هم مثل اغلب می‌خواهید از قافله ايميل‌داران عقب نمانيد و با دادن ايميل خود به دوست و آشنا خود را يکی از مفاخر علم و دانش مملکت جا بزنيد که تکليفتان معلوم است. به یکی از آشنایان می‌گفتم تو چه نیازی به ایمیل داری می‌گفت مي‌خواهم با دوستانم حرف بزنم! و فکر می‌کنید چه چیز با اهمیتی در این میان رد و بدل می‌شد؟ سلام و احوالپرسی که با یک تلفن خیلی بهتر و ارزانتر صورت می‌گیرد را بهانه‌ای برای نیاز به ایمیل می‌دانست. در مورد مشاغل مختلف اين نياز متفاوت می‌باشد. مثلا شايد يک نويسنده برای ارتباط هر چه بيشتر با خواننده تصميم بگيرد آدرس ايميلش را در کنار اسمش درج کند يا يک شرکت تجاری برای ارتباط با مشتريان به اين نياز پی ببرد. بهر حال اصل نيازسنجی کاملا ابتدايی و پذيرفته شده است. اما چون خودم هم از طبقه دانشجويان هستم دوست دارم به اين سوال در رابطه با جماعت دانشجو پاسخ دهم. چون احتمالاْ اين گروه بايد احساس نياز بيشتری کند. واقع مطلب اين است که اگر می‌خواهيد يک حيات آکادميک داشته باشيد استفاده از وب و ايميل اجتناب ناپذير است اما اين اصلاْ بدين معنی نيست که داشتن ايميل موجب حيات آکادميک شما می‌شود!! شاید برای رسیدن به پاسخ بهتر باشد اول قسمت بعد را بخوانید.

۲- س: ايميل چه کمکی می‌تواند به من بکند؟
ج: ایمیل بخشی از رسانه عظیم اینترنت است و یکی از روشهای ارتباطی که تا کنون به دست بشر اختراع شده است. پس کارکرد آن را هم باید از این منظر دید. مثلا فرض کنید شما محصولی را از یک شرکت خارجی در آن سر دنیا می‌خرید و نیاز به پشتیبانی(support) بیشتری دارید، یا در یک تحقیق درسی نیازمند اطلاعات بیشتری از یک متخصص هستید، یا دوست دارید با افراد دیگری در سراسر جهان که بر روی موضوعاتی مشابه شما کار می‌کنند ارتباط برقرار کنید، یا در بعضی mailing list های مورد علاقه عضو شوید و در مباحثی که صورت می‌گیرد شریک شوید، چه با گوش دادن چه با نظر دادن.

۳- س: از کجا ایمیل تهیه کنیم؟
ج: متاسفانه همانطور که پیشتر گفتم به هیچ وجه نوع برخورد ممالک جهان سوم با دستاوردهای تمدن غرب سالم نیست. وضعیت ما مانند انسانی است که مستقیم به خورشید می‌نگرد و شدت نور خورشید به او اجازه درست دیدن را نمی‌دهد.
اغلب ما وقتی با اینترنت آشنا شدیم کلمه Yahoo به گوشمان خورد و فکر می‌کردیم اینترنت یعنی www.yahoo.com و ایمیل هم یعنی someone@yahoo.com(یا اگر یک کم باکلاس‌تر بودیم و می‌خواستیم به بقیه نشان دهیم که با آنها فرق داریم از Hotmail account استفاده می‌کردیم). یادم می‌آید وقتی به یکی از دوستان یک سایت با خاتمه‌ای غیر از com معرفی کردم تعجب می‌کرد چون فکر می‌کرد com بخش ثابتی از آدرس یک سایت است. من در اینجا سعی می‌کنم شما را متقاعد کنم که تکیه بر اینگونه ایمیل‌ها کاملا خارج از عرف فرهنگ صحیح اینترنت است و جایگزین صحیح آن استفاده از ایمیل شخصی بر روی سایت شرکت/موسسه ای که اینترنت خود را از آنجا تهیه می‌کنید.
پیش از هر کار بهتر است یک جای مطمئن و مناسب را برای اتصال به شبکه جهانی انتخاب کنید. یک اصل جا افتاده است که هر دکانی مشتری خودش را دارد و در این ارتباط هم مشتری هم کاسبکار با هم راحت‌تر کنار می‌آیند و هم‌دیگر را بهتر می‌شناسند. اینجایی که انتخاب می‌کنید باید لااقل به شما یک ایمیل همیشگی بر روی سرورش بدهد و چه بهتر که به شما امکان ساخت یک صفحه اختصاصی را نیز بدهد. اگر می‌خواهید از ایمیل واقعاْ استفاده کنید از نامهای بی‌معنی و لوس پرهیز کنید و به یک نام کوتاه که معمولاْ قسمتی از نام یا نام خانوادگی‌تان یا ترکیبی از آن دو است فکر کنید.
حق دارید که الان سوال کنید خوب همه اینها برای چه؟
الف- از آنجايی که با اتخاذ تدابير بالا mail server شما در نزديکی ISP تان قرار دارد، خيلی سريع‌تر از هر جای ديگر می‌توانيد به ايميل‌هايتان دسترسی پيدا کنيد و اگر مايل باشيد با mail client های مختلفی که وجود دارد ايميل‌های خود را بر روی دستگاهتان در چند ثانيه داشته باشيد.
ب- معمولاْ يک ISP خوب محدوديت کمتری نسبت به جاهای ديگر برای شما ايجاد می‌کند و مثلاْ مثل Yahoo يک روز به سرش نمی‌زند که سرويس‌های POP3 و Forwarding را پولی کند و بر فرض اگر چنين کاری هم بکند هزينه آن بسيار کمتر از ساير جاها است ضمن اينکه شما امکان پرداختش را داريد و نياز به کارت اعتباری يا امثال آن نخواهيد داشت.
ج- معمولاْ mailbox ای که از اين طريق به دست می‌آوريد تنظيم پذيرتر است و شما می‌توانيد يک سری message filtering يا spell checking يا auto archive داشته باشيد.
د- اگر مشکلی برای شما پيش بيايد از قبيل اينکه کلمه رمز را فراموش کرديد يا هک شديد می‌توانيد خيلی راحت با مراجعه به مرکز مورد نظر و ارائه مشخصات نسبت به رفع آن اقدام نماييد.
ه‍- ايميل شما معرف شخصيت شماست! اينکه ايميل شما روی کجا قرار دارد معياری غير قطعی از شما ارائه می‌دهد. مثلاْ اگر دانشجو هستيد حتماْ در مکاتبات خود از ايميل رسمی که دانشگاه در اختيارتان می‌گذارد استفاده کنيد تا به خصوص در ارتباط با مجامع علمی چهره آکادميک شما بهتر شناخته شويد. يا اگر عضو شرکت خاصی هستيد که در زمينه به خصوصی فعاليت دارد برای جلب اطمينان طرف مقابل لازم است از يک آدرس معتبر با آن ارتباط برقرار کنيد. یک رسم دیگر برای بهتر جلوه دادن ایمیل‌تان استفاده از امضا است که در پاسخ به سوال‌۴در مورد آن بیشتر صحبت خواهیم کرد.
و- احتمالاْ ایمیل‌هایی که خواهید فرستاد به پلاکاردهای تبلیغاتی شرکتهای مختلف تبدیل نخواهد شد. تبلیغهایی که در بعضی موارد باعث آبروریزی است. ISP های معتبر حداکثر یک خط در مورد اینکه این ایمیل با mail server ما فرستاده شده است به انتهای ایمیل شما اضافه می‌کنند.
ز- اگر دستتان يک مقدار باز باشد و به mail server دسترسی داشته باشيد می‌توانيد کارهای جالب تری مثل auto mail processing نيز انجام دهيد. مثلاْ دوست داريد اگر کسی با الگوی خاصی در قسمت موضوع ايميل به شما نامه‌ای فرستاد جواب خاصی به طور خودکار برايش فرستاده شود و...
در تمام موارد بالا منظور از ISP مفهوم رايج آن نبود بلکه جايگاهی است که شما از طريق آن اتصالتان را برقرار می‌کنيد که می‌تواند دانشگاه يا محل کار نيز باشد.
۴- س: چگونه یک ایمیل خوب بنویسیم؟
ج: ساعتهاست که پشت دستگاه مشغول نوشتن این مطلب بلند هستم و به جد خسته شده‌ام. بماند برای بعد اگر بعدی باشد...
  نظرات ()
مطالب اخیر ماهی «سامون» نه «سالمون»! انتخابات، همه‌ی هم و غم ترجمه‌ی observance در کنار holiday issue، پیامد؟ رؤیای همیشه دانشجو ماندن یک کامنت عجیب در کرنل! تصویری از نرم‌افزارهای سازمانی به کار رفته در یک شرکت بین‌المللی سعی کنید غرق نشوید Chief Bug Officer حساسیت!
کلمات کلیدی وبلاگ فناوری (٦٥) نکات و حکمت‌ها (٥٢) اجتماع (۳٥) کسب و کار (۳۳) تجربیات زندگی (٢۸) دعوت و معرفی (٢٦) دیگران (۱٩) الگوگیری و الگوسازی (۱٤) نقد و نظر (۱۳) درس‌های پدر (۱۳) لطیفه (۱٢) آموزش و تحصیلات (۱۱) دعا (۸) خاطرات (٧) شهر (٧) عکس (٦) خرافه‌ستیزی (٦) دوستان (٥) روضه (٥) شعر (۱) روایت (۱)
دوستان من بچه شیطون بیابان‌زده دغدغه‌هایم ریحان یادداشتها پرتال زیگور طراح قالب