خانم‌ها حواستان هست؟

یک نشریه‌ی تبلیغاتی به اسم پیک برتر هر از گاهی به درب خانه‌مان رایگان می‌آید. امروز تصادفی آن را باز کردم و ورق زدم. نکته‌ی عجیب آن بود که شاید بیش از هفتاد درصد تبلیغات این شماره در مورد آرایشگاه و سالن‌های زیبایی، جراحی زیبایی، لیزر، لاغری و رژیم غذایی و چیزهایی دیگر از همین جنس بود. من شش، هفت سال پیش نیز این نشریه را دیده بودم. به هیچ وجه ترکیب تبلیغاتش این چنین نبود. هم‌چنین طبق تحقیقاتم قیمت‌های این جور جاها نیز بسیار بالا رفته است. حتی من تحقیق کردم در کشورهای پیش‌رفته یک عروس به طور متوسط کمتر از ۱۰۰ تا ۲۰۰ دلار خرج آرایش عروسی‌اش می‌کند ولی در ایران این عدد بیش از ۳۰۰ تا ۴۰۰ دلار است. تعداد قابل توجهی از سالن‌های آرایش و زیبایی کف قیمت‌شان حدود ششصد هزار تومان است. پیشتر هم حتماً در اخبار خوانده بودید که ایران مقام اول لوازم آرایشی در خاورمیانه و هفتم دنیا را دارد.

خانم‌ها حواستان هست به کجا می‌روید و به کجا جامعه‌مان را می‌برید؟ به نظر من این حرکتی که شروع شده است مثل یک گلوله‌ی برف می‌ماند که از بالای قله حرکتش را شروع کرده است و الآن در حال تبدیل شدن به یک بهمن است.  اگر چه جلوی این تفکر غلط ایستادن سخت و پر هزینه است ولی اگر چند نفر داوطلب نشوند روز به روز این بهمن بنیان‌کن‌تر می‌شود. هر چه جلویش زودتر گرفته شود، جلوگیری‌اش راحت‌تر و کم‌هزینه‌تر است. نشود مثل گلدکوئست که کلی آدم بدبخت شوند بعد به فکر بیفتیم! چرا ما منتظر می‌مانیم یک نهادی یا دستگاهی حتماً در این زمینه‌ها حرکتی شروع کند؟ نمی‌شود خودجوش خودمان/خودتان کاری کنید؟ کاش چند نفر از میان خود خانم‌ها داوطلب می‌شدند و با این حرکت خطرناک مقابله می‌کردند. یادتان باشد قرار است از دامن شما مردها به معراج بروند. نکند سرگرم به این سرگرمی‌ها شوید و وظیفه‌ی اصلی‌تان را فراموش کنید. نگذارید عده‌ای از احساس زیبایی‌دوستی شما سوء استفاده کرده و جیب‌هایشان را پرپول کنند و شما را به افراط بکشانند.

چند سالی است شرکت داو، از تولیدکننده‌های شناخته‌شده‌ی لوازم آرایشی و بهداشتی، حرکتی برای بازتعریف زیبایی واقعی شروع کرده است. نگرانی آن‌ها بیشتر معطوف به کاهش اعتماد به نفس در میان دختران است. در این رابطه فیلم زیر را ببینید. در پایان می‌گوید حالا متوجه شدید چرا درک ما نسبت به زیبایی تغییر پیدا کرده است؟ بعد می گوید ما معتقدیم زیبایی نباید تصنعی باشد.

http://www.campaignforrealbeauty.ae/flat3.asp?id=7219

تو را که حسن خداداده است و حجله‌ی بخت / چه حاجت است که مشاطه‌ات بیاراید؟

(حافظ)

/ 6 نظر / 22 بازدید
مصی

سلام من کاملا با شما موافقم و خوشحالم که این مطلب بیان شد .خیلی از ماخانم ها هم این اعتقاد را داریم ولی متاسفانه در جو اکثریت غالب قرار گرفته ایم و حرکت برخلاف این جو غلط ,دشوار البته شدنی است.ولی به قول حافظ: صلاح کار کجا و من خراب کجا ببین تفاوت ره از کجاست تا به کجا به امید آنکه به آنجا که باید هدایت شویم

سمان

متاسفم برای این تفکرات سطحی تون که این قضیه رو منتهی به خانم ها می بینید. این یه حرکت عمیق اجتماعیه و به دلیل بسیاری از نیازهای ارضا نشده ایه که تفکرات اجتماعی و حاکمیتی جامعه ی ما باعثش شده اند. خوبه که کمی به خودتون بیاید و قبل از خانم ها یه جوالدوز به خودتون بزنید بعد به تحقیر زن ها روی بیارید

حسین

در آمریکا آرایش عروسی حداقل 500 دلار برای عروس خرج داره. مید آو انر عروس هم تقریبا 300 دلار. آین تحقیق شما به نظر درست نمیاد.

آب و گل

سلام. در مورد آرايش چندان صحبتي ندارم. اما در مورد عمل هاي جراحي و سالن زيبايي و ر‍يم غذايي شايد بهتر بود مي گفتيد «آقايان حواستان جمع باشد» به نظر مي رسد بعضي اوقات ديدن فيلم هاي عجيب و غريب كار دست آقايان مي دهد. و انتظارات ايشان از خانم ها مبناي عمل خانم ها مي شود. متشكرم از مطلبتون توفيقات

آب و گل

سلام. با شما چندان موافق نيستم. اگر سري به دادگاه هاي خانواده بزنيد و يا با دوستان فقه و حقوق صحبت كنيد، عمق فاجعه بيشتر روشن مي شود. حقيقت تلخ اين است كه معناي خانواده بسيار كم رنگ تر از گذشته است. در پناه خدا

لهراسبی - رحیم

سلام - خسته نباشید - ازاینکه علاوه بر مسائل تکنیکی به مسائل اجتماعی آنهم از ابزارهای کاربردی جنس مخالف هم مطلب مینویسید نشان دغدغه و نگرانی شما از تغییرجامعه به سمت انحراف است و داشتن چنین حسی خیلی خوب است - اما باید عرض کنم این انحراف مختص فقط خانومها نیست بکله به همه اقشار رخنه کرده- با تحقیق کوتاهی در این خصوص با جمعی از دوستان به نتیجه رسیدیم که توسعه رسانه های دیداری، شنیداری (ماهواره ای) و مجازی و رسوخ آنها در بین خانوادههای ایرانی در تغییر ذائقه آنها نقش مهمی داشته بطوریکه در بین جوانان شاید حدود 10 درصد منابع مولتی مدیایی که در گوشی همراه و یا پلیرهایشان دارند قابل پذیرش اکثریت باشد و حتی طرز لباس پوشیدن و آریش انها نیز شاید کمتر دراروپا استفاده شود بطوریکه این انحراف فرهنگی - اجتماعی ما از حد بهمن گذشته و در حال تخریب فراوان است - شبکه هایی همچون فارسی 1 - تصویر ایران - تاپ ایران - ایران پی دی اف و نزدیک به 80 شبکه تلویزیونی فارسی و گسترش فراوان فیس بوک آنهم به زبان فراسی این نیاز را برای تغییر در رفتار کاذب شدت بخشیدن و از طرفی باید قبول کنیم که از ما لحاظ ایدئولوژیکی و گسترش فعالیت فرهنگی مناس